Vletten


Tot in de jaren vijftig werden er door Waterscoutinggroepen allerlei verschillende boten gebruikt. Vaak waren dit afgedankte reddingssloepen van de marine of roeisloepen waarvan merk en type niet bekend waren.

Een standaard boot zou de aanschaffingsprijs beïnvloeden, hoe meer boten er van dat type zijn, hoe lager de prijs zal zijn. Nog een voordeel van een standaard type boot voor alle Waterscoutinggroepen is dat er onderling zeil-en roei wedstrijden gehouden kunnen worden omdat de boten van gelijke klasse zijn.

Deze boot moest voldoen aan de volgende eisen:
- er moest mee gezeild kunnen worden
- er moest, met voldoende zitruimte, door 6 personen mee geroeid kunnen worden
- er moest een mogelijkheid zijn om te wrikken

In 1955 ging Scouting Nederland op zoek naar een boot die aan deze eisen voldeed en ze kwamen terecht bij Teunis Beenhakker uit Kinderdijk. Scouting Nederland zag wel wat in zijn ontwerp en paste het aan zodat het ook als zeilboot gebruikt kon, ook kwamen er twee luchtkasten in Teunis maakte twee bijna gelijke vletten: eentje van 4,60 meter en eentje van 5,60 meter. Het zeil was bij allebei de boten even groot: 12,5m2. Uiteindelijk werd de 5,60 meter boot uitgekozen als meest geschikt.

En er moest natuurlijk een naam komen voor dit nieuwe type boot. Daarvoor koos Scouting het traditionele Scoutinglogo: de Franse lelie. Zo kwam het dat in 1956 de eerste echte Lelievlet werd gebouwd bij botenbouwer Teunis Beenhakker.

Wanneer onze kajuitvlet in het bezit is gekomen van Zeeverkennersgroep de Geuzen is bij de groep onbekend. Zijn er oud-leden of geïntresseerden die meer weten over de herkomst van onze kajiutvlet, neem dan aub contact met ons op om deze kennis te delen.

Bij voorbaat dank


Alle boten zijn vernoemd naar water-geuzen:

Roobol
Vernoemd naar: Cornelis Geerlofsz Roobol

Lumey
Vernoemd naar: Willem van der Marck (heer van Lummen, kortweg Lumey)

Treslong
Vernoemd naar: Willem Blois van Treslong (~1530 - 1594)

Coppelstock
Vernoemd naar: Jan Pietersz. Coppelstock

Boisot
Vernoemd naar: Geuzenadmiraal Lodewijk van Boisot

Dolhain
Vernoemd naar: Adriaan de Bergues (heer van Dolhain)

Cabeliau
Vernoemd naar: Jacob Cabeliau (1527 - 1574)

Lengte: 5,60 meter
Breedte: 1,60 meter
Diepgang: 0,30 meter

Rompmateriaal: 4mm staal
Masthoogte: 5,60 meter
Gewicht: 600 kg ledig
Vol tuigage: 1000 kg


Kajuitvlet
Vletnaam: Roobol
Bouwjaar: 1962



Zeilnummer 227
Vletnaam: Lumey
Bouwjaar: 1962



Zeilnummer 758
Vletnaam: Coppelstock
Bouwjaar: 1975



Zeilnummer 829
Vletnaam: Boisot
Bouwjaar: 1976



Zeilnummer 1042
Vletnaam: Dolhain
Bouwjaar: 1981



Zeilnummer 1263
Vletnaam: Cabeliau
Bouwjaar: 1990



Zeilnummer 1628
Vletnaam: Treslong
Bouwjaar: 2009